lördag 5 april 2014

Inflationsteknikern

Hej

Denna blogg blir mitt egna tillskott i havet av bloggare kring investering i värdepapper (definition av en investerare verkar finnas olika syn och attribut för). Jag läser flertalet av dessa investeringsbloggar och inspireras av dess olika vinklar gällande investering av värdepapper på aktiemarknaden. Själv så är jag inte lika eminent som de redan etablerade men hoppas kunna båda tillföra och lära mig massor på vägen. Tanken kring denna blogg är att jag saknar synen på aktier som ett inflationsskydd och diskussionen kring värdepapper som skydd emot urholkning av pengars värde.

Sprunget är synen på inflationsskydd kommet från Benjamin Graham, vilket gett oss en hel del fin lektyr som "The Intelligent Investor" och "Security Analysis". Vi behöver möjligen inte oroa oss för inflation som under mellankrigstiden dock anser jag att synen är sund och realistisk till vilken avkastning man kan generera årligen.

Själv kommer jag kludda ned egna tankar och åsikter kring mitt egna sätt att "inflationsskydda" likvider. Jag har ett lågt mål på att generera 5% årligen för att skydda investerat kapital allt annat är bonus. Det låter tråkigt och fegt men det är så jag gillar det, spänning söker jag på annat håll. Oundvikligen kommer jag nog även att nämna händelser och bolag under tidens gång.

Tanken är att även dela med mig av mina innehav i mina egna portföljer och följa dess utveckling. Lite om mig själv är att jag är som vilken medelsvensk som helst med familj och bolån. Jag har inga rötter i finansvärlden utan är en ren amatör med stort intresse för värdepapper och/eller investering i helhet vad det än må vara.

Må gott

Havrebollen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar