torsdag 17 april 2014

Bevakningslista

Efter påsk blir det dags att publicera min bevakningslista över bolag som jag planerar att analyser närmare och invänta köpintervall. För närvarande läser jag "The intelligent Investor" på nytt samt följer en intressant kursserie om Buffet investeringsfilosofi och grunderna i fundamental analys. Något som får mig att reagera en del är att börsen inte verkar bry sig om händelserna i Ukraina. I fall det är positivt eller inte för andra avgöra.

Är det ett tecken på att pengar flödar in på marknaden i avsaknad på alternativ och en näst intill obefintliga ränta? Min magkänsla säger att detta är en tid att vara försiktig då alla verkar vara optimistiska och all nyintroduktion övertecknas. Jag är nog för feg för att rida på vågen och just nu har jag två innehav och resten likvider.

Vissa kan tycka att det är fel att inte vara med i uppgången men jag vill verkligen lära mig konsten att försöka värdera ett bolag och köpa vid en intervall med en god säkerhetsmarginal. Vad marknaden säger oss är att inom sin tid kommer den korrigera priset rätt på alla bolag, jo nästan alla i alla fall.

Glad Påsk

2 kommentarer:

  1. Vi verkar vara många som vill lära oss konsten att värdera bolag. Tänkte följa hur det går för dig. Lycka till!

    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och tack för att du kikar in på bloggen. Jo instämmer och insåg att det är många som bloggar inom detta område. Trots redan många etablerade och duktiga bloggare så är det ändå ett utlopp för kreativitet att få skriva. Lägger även till dig min lista då det alltid är kul att få läsa om andras perspektiv.

      Radera