fredag 9 maj 2014

Swedish Match

Det var ett tag sedan det blev ett inlägg då påsk och annat har drabbat en. Jag tänkte nämna Swedish Match denna gång. Det är ett bolag som jag antar att vissa kan se ett problem med att äga på grund av etik etc. Det handlar ändå om tobak och tobak i sig avyttra olika effekter på människan som ses som skadliga. När man kikar på bolag och hur mycket man ska/vill blanda in känslor som moral för var och en avgöra själva. Vissa kommer köpa vissa kommer att avstå.

Det första negativa som jag ser det är just högre skuldsättning i bolaget sett till omsättningstillgångar / kortfristiga skulder (1,6 bör ligga runt 2) samt rörelsekapital / långfristiga skulder (ligger runt 0,2 och bör vara minst 1). Tobaksbranschen är det hård konkurrens i och något Philip Morris kommer nog inte Swedish Match bli.

Jag anser dock att det kommer finns marknadsandelar att ta nu när snus sprids vida i världen. Sett till dess starka marknad i snustäta Sverige så är det väl inte heller helt omöjligt att någon av jättarna köper upp Swedish Match?

Positiva är att Swedish Match visar upp återkommande vinst, utdelning och tillväxt senaste tio åren. Man bör nog kunna upprätthålla dessa även i fortsättningen. Ser man till vinst har man fortfarande en stark marknadsandel gällande snus, speciellt i Sverige. Jag tror vi kommer få se snus bli mer vanligt utom våra gränser och där som nämnt tidigare finns andelar att plocka.

Bolaget har en utdelning på 3.4% vilket får ses som lågt men ändå godtagbart då jag inte gillar bolag som delar ut för mycket pengar. Tillväxt är svårare att spå möjligen kommer vi inte se en lika hög tillväxt men ser man försiktigt tror jag ändå att man kan växa minst 5-7%.

Marginalerna gillar jag men skuldsättning avskräcker och det märks till viss del när man lyssnar på bruset (jo jag gör det ibland). Men jag gillar och kika på bolag som andra inte gillar och det är ändå ett bolag som möter flertalet av Grahams berömda kriterier och tjänar pengar. Marknaden är mätt på stål men inte på tobak.

En potentiell köpintervall för mig personligen skulle ligga mellan 190-220 kronor, där det mesta skulle köpas runt 200 och nedåt. Då får jag en säkerhetsmarginal runt 30-40%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar