torsdag 22 maj 2014

Börstankar + Softronic

Det ser ut som börsen verkar fortsätta stiga och spränga nya så kallade "all time high". Det verkar inte se ut som det ska gå åt andra hållet inom snar tid. Finns det egentligen något som kan påverka börsen negativt med tanke på att vi redan stött på omvärldshändelser som knappt berört. Alla börsintroduktioner är övertecknade tydligen går nästan allt att köpa. Personligen äger jag faktiskt enbart ett svenskt bolag och tre norska. Inte överraskande nog då det florerar norska bolag bland de mer etablerade bloggarna som fått upp mina ögon för norska börsen.

Först och främst ni som inte använder börsdata är min rekommendation, gör det! Ni kommer spara en hel del tid med färdiga nyckelvärden. All heder åt dess skapare som sparat mig tid i en redan tidspressad vardag.

Ni som gillar mindre bolag men som ändå faller till viss del under Ben Grahams sju investeringskriterier kan kika närmare på ett bolag som heter Softronic. Här kommer en beskrivning av bolaget.

"Softronic är ett svensk IT- och managementbolag. Bolagets tjänster omfattar allt från rådgivning i projektets inledningsfas till leveransansvar för projektmål. Koncernens kunder återfinns bland annat inom hälsa och sjukvård, utbildning, kommunal förvaltning bank och finans och försäkring."

Softronic ägs till stor del av investmentbolaget Traction som även äger bolag som BE Group, OEM, Hifab Group etc. I fall vi kikar på kriterier så ser vi att bolaget klarar och inte klarar följande.

Storlek - Ej godkänd

Finansiell stryka - Check

Intjäningsstabilitet - Check

Utdelningshistorik - Check

Vinsttillväxt - Check

Måttligt P/E - Check

Måttligt pris för EK - Check

Just storleksmässigt så kikar man på omsättningen samt börsvärde och det klarar inte Softronic. Det är ett val man får ställa sig till att köpa bolag (eller inte) som inte uppfyller just krav på storleken.

Ifall jag använder mig av Grahams värderingsformel så tror marknaden att bolaget kan växa runt 4-5% per år. Svårt att ponera om i fall så är fallet dock är det ett försiktigt antagande att kunna tro på en 5 % årlig tillväxt. Åh andra sidan är konkurrensen inom IT tuff vilket man får ta i beaktning.

Sett till fem års senaste vinster får få fram ett snitt, 0,53kr och en tillväxt med 5 % så får vi ett så kallat "intrinsic value" på ungefär 9 kronor (9,805). Min säkerhetsmarginal brukar ligga på runt 30-40% så får jag en köpintervall på 5-6 kronor (just i skrivande stund 7,15kr).


Små bolag är alltid kul att kika närmre på men risk/reward känns alltid högre än bolag som uppfyller kraven på storlek, d.v.s. omsättning och börsvärdet. Frågan är ifall man kan leva med risken eller inte.

Observera för att se vad som gömmer sig bakom nyckeltalen så rekommenderar jag borsdata.se eller att läsa The Intelligent Investor, kapitel 14, Stock Selection for the Defensive Investor av Benjamin Graham.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar