måndag 26 maj 2014

Privat ekonomi, vi har hört den förut...

För många av oss så är det sparandets väg som vi måste vandra för att nå den där drömmen som hägrar i horisonten. För er som inte har det bekymret kan jag bara säga grattis. Jag kan inte minnas hur många artiklar, uttalanden och inlägg jag tagit del av senaste åren just om sparande. I olika former, på olika sätt, hur ofta och hur länge. Det bästa rådet och den åtgärd jag anser att alla bör börja med innan man gör något annat är att göra en enkel uppställning av inkomst och utgifter.

Personligen har jag inte gjort den uppställningen tidigare, ja varför jag inte gjort det kan jag inte svara på, stolpskott? Min fokus har istället gott på att generera årlig avkastning på 5 % med ett sparande på x antal kronor i månaden för att nå miljonen inom viss tidsperiod. Ni som har sett och sparat miljonärskalkylatorn vet vad jag talar om.

Då jag valde att sätta mig ner och räkna på hur mycket jag tjänade varje månad och hur mina fasta utgifter och övriga utgifter så ut blev jag till viss del förvånad eller möjligen förtvivlad, men också positivt överraskad. Tanken är ungefär så här.

Inkomst - efter skatt.

Fasta utgifter - Dessa avgifter kan du inte direkt påverka, dem är nödvändiga och återkommande, ex hyra, amortering, dagis, skola osv.

Övriga "fasta utgifter" - Dessa kan du mer eller mindre påverka utan att det egentligen påverkar din vardag. Exempel här kan vara streaming tjänst, internet abonnemang, gymkort, bensin, kollektivtrafik, mat på jobbet osv.

Livsmedel och hygienartiklar - Här får man nog pröva sig fram hur mycket i veckan som ska gå till just denna kategori. Beroende på hur många som är i hushållet varierar det såklart.

Nöje, konsumtion - Svårare att väga av då denna kategori är helt och hållet vill ha än behov.

Det går säkert att skala ned det ännu mer i fall man vill men för mig kändes det tillräckligt. Till min förvåning samt viss förtvivlan är att jag verkar ha många små utgifter som gör att jag till viss del blöder pengar. Jag tror att det är en stor bov hos flera personer just de små transaktionerna då man inte tänker på dem.

Det som är positivt överraskande är att jag skulle kunna spara några extra tusenlappar i månaden, ja tusenlappar. Tanken är att komma åt onödiga utgifter, dra ner eller ta väck. Öka sparande och medvetenhet gällande ens "hushållsekonomi".

För att summera så kan vi inte komma undan vissa utgifter, de är ett nödvändigt, vi kallar dem ont. Men flera utgifter kan vi faktiskt påverka genom att antingen begränsa eller helt ta väck. Sluta helt konsumera ska vi nog inte, köp den där boken eller skorna. Men gör det när du har råd med det och inte på kredit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar