onsdag 21 maj 2014

Kom och köp

Jag kan nog inte låta bli att skriva ett blixtinlägg idag när jag satt i bilkö och funderade om försäljningen av svenska bolag. Senast köpte Volkswagen ut Scania som nu ska av noteras från Stockholmsbörsen. Trots att jag inte ägt Scania någon längre tid så känns det ändå på något sätt lite sorgligt att man tappar ett sådant fint bolag. 

Jag har ibland gjort vissa jämförelser med Volvo just på lastbilssidan. Frågan är får vi behålla Volvos lastbilstillverkning eller kommer även den att säljas ut som Volvo PV? Sedan har vi AstraZeneca där vi får hoppas att bolaget fortsätter avfärda bud från Pfizer. Vi behöver inte dra historien om Astra och Zeneca den känner dem flesta redan till. 

Visst kommer det nya bolag som kommer inom sin tid växa till stora drakar men sådant tar tid och det är lätt att bli uppköpt av en redan existerande drake. Investor ägde men sålde 2008 i fall minnet inte sviker mig till VW till en rad massa löften.

 Det känns som det finns en stor naivitet hos svenskar där vi tror att andra är som oss, godtrogna och ärliga (i viss mån). Flera svenska bolag är världsledande inom flera områden och konkurrenter gör allt för att ta del av det. Behåll våra fina bolag för jag tror äga på sikt är mer rikt än att dumpa på kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar