tisdag 3 juni 2014

Juni

Vi är nu i juni en månad där börsen historiskt brukar tappa en del. Kikar vi på lite statistik från 2012 och 2013 så såg det ut så här.

2012 30 april låg börsen på 1 059,9 punkter och simmade ner emot 946,12 punkter 1 juni 2012.
2013 24 maj låg vi på 1 231,68 punkter och ramla ned till 1 138,6 punkter 17 juni 2013.

Det som utmärker sig för i år är just att börsen nått "all time high" 2 juni 2014 1406,26 punkter. Frågan är upprepar sig historien igen kommer vi få en nedgång nu runt 100 punkter? Det i sig är svårt att ponera om i fall ens man ska fundera över det. Värt kan det dock vara att avvaktande spana på börsen under sommaren i fall något köpläge kan dyka upp. Själv kommer jag slänga ett getöga några veckor till innan semestern infaller och då förhoppningsvis får getögat vila lite.

Utöver historiskt tapp på börsen är det skatteåterbäring som stundar i juni för alla oss som deklarerat via nätet, telefon och sms. Ni som använt er av pappersblanketten får vänta snällt till augusti, september (företagare till december). Själv får jag tillbaka en blygsam summa som går direkt in på sparkontot. Jag försöker alltid undvika att konsumera för skatteåterbäringen.

En intressant notis är att efter jag tagit mig själv i nackskinnet och min hushållsekonomi så lyckades jag spara 52 % av min nettolön för maj månad. Jag kommer sätta ett månandssparande på 40-45% av nettolönen från och med junilönen och framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar