onsdag 25 juni 2014

Apotek till börsen

Läste i morgontidningen att nu skall en apoteksaktör börsintroduceras. Jag har suttit och väntat lite på att en sådan händelse skulle inträffa. Frågan man får ställa sig är har apoteksmarknaden blivit bättre, mer lätt tillgänglig, mer effektivare? Svaret där är nog nej på samtliga punkter, eller åtminstone svenskans nja.

Visst har det blivit fler apotek som buntas upp i storstäderna bredvid varandra, men har öppettiderna ändrats? Inte direkt, endast ett fåtal apotek har andra öppettider än vanligt. Prismässigt har det blivit märkbara prispressar/skillnader sedan monopolet bröts? Nu känns det tjatigt men prismässigt har det inte blivit någon större fördel för oss konsumenter.

Positivt är att jag idag kan köpa ej receptbelagd medicin i min närbutik som har öppet längre än apoteket. Frågan jag får ställa mig gällande öppettider är dock, hur ofta behöver jag ta mig till apoteket efter 17.00?

Hur ser det ut gällande effektiviteten får vi lättare våra mediciner som konsumenter? E-handeln har blivit märkbart bättre än tidigare vilket är ett plus. Det vi ser och läst om är just att apoteken har haft stora problem med sina receptexpeditionssystem vilket lett till att man får hänvisa kunder till konkurrenter.

Detta har varit ett problem för samtliga aktörer så ingen är direkt att föredra i fall man vill undvika ofärdiga system. I fall vi ser på ägarsynen kan en börsintroduktion ge en stabil ägare eller kommer riskkapitalisterna bytas ut mot nya?

Frågan är ifall fler aktörer kommer följa i samma fotspår och vad innebär det för apoteksmarknaden? Personligen tycker jag det är en osäker marknad och frågan är hur kommer framtiden se ut?

Sugen på att teckna lite apoteksaktier?

2 kommentarer:

  1. Med den konkurrensutsatta situation som råder med alla "nya" aktörer och att de i princip har samma utbud och priser (tror jag i alla fall) så verkar det alldeles för osäkert och jag är inte det minsta sugen.

    Jag ser mycket hellre att man utökar utbudet som vanliga livsmedelsbutiker får ha. Något jag gillar ännu mer är store-within-a-store konceptet där man kan åka till exempelvis ICA Maxi och det finns ett apotek i butiken. Trots allt krävs det farmaceutisk kompetens. En veckohandlare som mig vill inte behöva åka till flera ställen när det är dags att handla.

    SvaraRadera
  2. Apoteksmarknaden skriker efter farmaceuter i fall man är sugen på nytt karriärval. Tror också att vi kan få se mer av konceptet "store-within-a-store". Det blir en omställning för apoteken som enbart fokuserat på att ge farmaceutisk rådgivning. Idag skall apotekspersonal omskolas till säljare och stor satsning sker på sortiment som skönhet och hälsa, intimprodukter etc.

    SvaraRadera