fredag 6 juni 2014

Tankar om värdeinvestering idag

Läs gärna följande inlägg av 4020 som tar upp tanken kring värdeinvestering och i fall det idag fortfarande fungerar. Kommer värdeinvestering fungera är mycket läs och tänkvärd. Själv kunde jag inte låta bli att kommentera då ämnet är intressant, trots att jag spann iväg en del. Nedan kan ni läsa mitt inlägg och tanke kring dagens läge och tankar kring värdeinvestering. Citerar mig själv.

"Med historiskt låga räntor finns få alternativ till börsen. Vilket är en förklaring till att alla nyintroduktioner övertecknas och börskursen reagerar inte på någon som helst kris. Det jag ser som en möjlighet till viss korrigering är skifte av makthavare och Sverige drabbas av inflation. Som alla vet bekämpas inflation med högre ränta och i och med högre ränta bildas alternativ till aktier.

Problemet här med högre ränta kommer sannolikt drabba de med höga bolån. Finns då risken att de som sitter i aktier snabbt flyr marknaden för att amortera ned lånen? Vilket i sig leder till korrigering av börsvärde som i sin tur leder till köpläge hos värdeinvesterare?

Visst är det möjligen långsökt men som tidigare nämnt får en värdeinvesterare nog vänta ett tag innan denne kan köpa. Jag anser ändå att man ska ha det där getögat på börsen för tillfällen dyker upp trots att ingen större korrigering av marknaden skett (exempelvis Mekonomen, Swedish Match etc).

Jag kan ändå till viss del instämma med Walter Schloss men även med 4020. Det finns många som läst och strävar efter att bli värdeinvesterare. Men majoriteten kommer inte bli/vara det. Det gäller i slutändan att hitta sin egna investeringsstil."

Visst tror jag fortfarande på "intrinsic value" och säkerhetsmarginal för att finna prisvärde bolag. Jag underskattar dock inte vapnet diversifiering och direktavkastning. Helt i linje med de två förstnämnda för att förtydliga. Diversifiering kallas de okunniga väg att köpa aktier, men jag kallar det för att sprida risken.

Risktagande är ändå en nivå som den enskilda individen väljer i slutändan. Vare sig den är låg eller hög. Uthållig utdelning är i många fall även värdeinvesteraren en väldigt vital del. Är du beredd att ha en lägre säkerhetsmarginal för köp i bolag med uthålligare utdelning?

Buffet ratade s.k "cigarr butts" medan Schloss köpte dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar